Miss Emmi's sibiriska katter

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2008

Grundkurs i färggenetik för katter!

Av Emelie - 28 augusti 2008 12:01

Jag har nu skrivit en mer lättbegriplig förklaring på vilka färger kattungarna får, klicka här!


Jo, jag skulle vilja berätta för er om lite grundläggand kattgenetik vad gäller pälsfärger. Så här är det: det finns två grundfärger hos katter. Den första är svart, den andra är orange. En katt har antingen svart eller orange grundfärg eller i vissa fall både orange och svart. Den orangea färgen är den enda färgvarianten som ärvs könsbundet, på grund av att denna färgmutation sitter på X-kromosomen, till skillnad från silverfärgen, den solida färgen osv.


Alla mina nuvarande katter har svart grundfärg, så även Lisen (här på bild som liten kattunge). Den svarta färgen kan vara mönstrad (agouti) eller omönstrad (solid). En solid svart katt är helsvart. En svart agoutikatt är randig (som alla mina katter är) eller prickig eller marmorerad. Det randiga intrycket skapas därför att det finns ett mönster i pälsen: några hårstrån är helt svarta, andra hårstrån har band av brunt och svart längs hårstrået. Den vanligaste färgen hos sibiriska katter är bruntigré (alltså en mönstrad katt med svart grundfärg), vilket både Evora och Lisen är (fast Lisen har även vita fläckar, vilket vi ska återkomma till). Den färgen kan förstås variera mycket, det ser man om man jämför Lisen och Evora, men i grund och botten är den brun-svart-randig. Denna färg är den mest "ursprungliga" färgen och utifrån den har alla andra färger utvecklats genom slumpmässiga mutationer.


Men nu är det så att det finns något som heter recessiva gener. Såna gener kan vara osynliga, så att de inte syns utanpå katten, men ändå finns där. Ett sådant anlag är anlaget för non-agouti, det som gör att en katt blir helsvart (solid). För att en kattunge ska kunna bli helsvart måste båda föräldrarna bära på detta anlag, antingen synligt, så att katten verkligen är solid svart, eller osynligt, så att anlaget är dolt. Två bruntigrékatter kan alltså få en helsvart unge, om båda föräldrarna bär på det solida anlaget. Och en helsvart katt som paras med en bruntigré- katt kanske aldrig någonsin kan få någon helsvart avkomma, eftersom den tigrerade katten inte bär på det solida anlaget. Då kan man alltså para hur många gånger som helst mellan dessa två katter, och det blir aldrig någonsin en svart kattunge. Är ni med? Annars, läs det jag tidigare skrivit en gång till!


På samma sätt är det med orangea (röda) katter. De kan antingen vara solida eller mönstrade, precis som de svarta. Så parar man två röda katter så får man alltid röda kattungar, antingen mönstrade eller solida. Fast oftast ser man mönstret i pälsen även hos röd solid katt, men det ska vi inte gå in på här, för då blir det bara krångligt.


Men, säger ni kanske, vad händer om man parar en svart och en röd katt? Jo, för att förstå vad som då händer så behöver man veta att honkattungarna ärver ett färganlag (antingen svart eller orange) från mamman och ett annat från pappan. Honor har ju två X-kromosomer. Hankattungarna däremot, som får en y-kromosom från pappan, ärver bara ett färganlag på sin X-kromosom, och det kommer från mamman. Så vill man veta vilken färg en hankattunge kommer att få, så är det bara att titta på mamman: han kommer att få samma grundfärg som hon, svart eller röd.


Om vi då parar en röd och en svart katt, vilken färg får kattungarna av honkön? Jo, de blir sköldpaddsfärgade, dvs. de får både anlag för den röda och den svarta färgen. (Har ni sett katter med röda och svarta fläckar? De är sköldpaddor.) Det är i princip bara honkatter som kan vara sköldpaddsfärgade, eftersom det bara är honorna som ärver två färganlag, ett från mamman och ett från pappan. Vad händer då när en sköldpaddsfärgad hona får kattungar? Jo, hanarna blir antingen röda eller svarta (de ärver endast en av mammans två färger), medan honorna antingen blir sköldpaddsfärgade eller får samma färg som hankatten (eftersom honorna antingen ärver det röda eller det svarta anlaget från mamman och dessutom ärver pappans färganlag, dvs röd ELLER svart).


Okej, nu har vi en sköldpaddsfärgad hona som vi parar med en röd hane. Vilka färger blir kattungarna? Jo, hanarna ärver en av mammans färger, antingen röd eller svart. Honorna ärver antingen det röda eller det svarta från mamman plus pappans röda färg. Alltså blir honorna röda eller sköldpaddsfärgade.


Okej, om vi går tillbaka till det som vi tidigare pratade om, anlaget för solid färg (non-agouti), som är en recessiv gen (genen kan vara dold och inte synas på kattens färg, bara på kattens avkommor, förutsatt att partnern också har samma anlag). Det finns fler sådana recessiva anlag. Ett sådant är anlaget som gör att färgen blir lite ljusare, dvs den svarta fägen blir grå och den röda färgen blir cremefärgad. Detta anlag kallas anlaget för dilution (utspädning) och på samma sätt måste både mamman och pappan bära på anlaget (antingen i sin egen pälsfärg eller dolt) för att ungarna ska kunna få den färgen.


En katt med dilutionsfärg kan antingen vara agouti eller solid. En helgrå katt utan mönster är alltså en katt med svart grundfärg som bär anlag både för solid färg och dilution.


Har ni sett hur en siames eller birma ser ut? De är vita eller ljusa på kroppen och har som en mörkare "mask" i ansiktet och blå ögon. Detta anlag är också ett recessivt anlag, det maskade anlaget, och det finns hos vissa sibiriska katter. Eftersom anlaget är recessivt så kan en katt bära på anlaget utan att den själv ser ut så. Helt plötsligt kan det sedan födas en maskad katt i en sibirkull, på grund av att föräldrarna båda bar på detta dolda anlag. Dessa sibiriska katter brukar man kalla "neva masquerade" och det är en syskonras till den sibiriska rasen. Visst är det intressant med genetik?


Sedan finns det ett anlag för vita fläckar, som gör att katten kan få vit nos och vita tassar. Detta anlag är inte recessivt, utan dominant. Det betyder att om katten bär på anlaget så syns det i pälsens färg. Som ni ser på bilden så bär Lisen på det anlaget. Det gör däremot inte Evora och Yakov, så alla deras kattungar är utan vita fläckar. Statistiskt sett kommer hälften av katterna i Lisens kull med Yakov att få vita fläckar, hälften inte.


Vad är då silver undrar ni? Kommer ni ihåg den vanligste färgen, bruntigré? En silverkatt har ett silveranlag (dominant), som gör att det bruna i den mönstrade kattens färg blir vitt i stället. Resultatet i kombination med tigrering kan ni se hos pappa Yakov och hos mina hankattungar Alvin och Arvid: grå-svarta ränder.


Jag rekommenderar ingen att medvetet avla på katter utan stamtavla. Det finns så många katter som inte har något hem, så det är mycket bättre att ta hand om dem först innan man avlar fram nya katter. Katthemmen är idag översvämmade med både vuxna katter och kattungar, och ytterligare andra katter svälter och plågas ute i kylan för att de har blivit övergivna. Jag råder dem som funderar på att skaffa katt att ta kontakt med sitt närmaste katthem, eller att kontakta en uppfödare av raskatter med stamtavla (alla riktiga raskatter har stamtavla eller registreringsbevis). Man ska alltid kastrera och märka sin sällskapkatt vid 6 månaders ålder för att inte ännu fler oönskade kattungar ska födas.


För att lättare förstå genetiken, så kan det vara bra att även titta på bilder på olika kattfärger.

För att se bilder på de olika kattfärger och kattmönster som finns, klicka här!


För att lära dig hur man färgbestämmer en katt, klicka här!

 
 
Ingen bild

Madde

28 augusti 2008 15:10

Det där var verkligen intressant (och krångligt), jag hade ingen aning om att det var på det sättet. Har nog aldrig funderat närmare på det heller faktiskt. Så...om hankatter ärver färgen från mamman och silver är dominant, vem ärvde Arvid och Alvin sin färg ifrån? Kan de ärva från tidigare generationer, fast bara från honorna, eller gäller arvet bara grundfärgen? Jag får nog läsa på lite mer om detta. :)

 
Ingen bild

Zuntis tina

18 maj 2010 11:51

Ja, det var intressant. Har nu parat en sköldpadda med en röd hankatt så det skall bli så spännande att se vad det blir. Är det ok att länka din sida till min blogg? tack för bra information. Väl mött //tina

 
Ingen bild

Anna

15 juni 2010 12:02

Hej!
Jag har en röd hona, vet du vad hon skulle få för kattungar om jag parade henne med en hel vit hane?
Anna =)

 
Jenny

Jenny

12 augusti 2010 23:05

hej! jag har en svart/grå/vit randig korthårig katthona och funderar ifall man parar henne med en helgrå långhårig hane, hur skulle kattungarna bli då? blir alla gråa eller blir dom randiga som honan? skulle gärna vilja veta :) / Jenny

http://jennynyberg.blogg.se

 
Ingen bild

Natta

9 november 2010 12:40

Jag har en helvit katt utan vita fläckar. Om jag vill avla på henne för att få fram vita ungar hur fungerar det i stort?

Emelie

9 november 2010 14:58

Om hon får kattungar så kommer statistiskt sett 50% av ungarna att bli vita, oavsett vilken hane du parar med. Men risken med vita katter är att de föds döva.

 
LillaAqvila

LillaAqvila

30 juni 2011 13:07

JÄTTE BRA TEXT! Undrat endel om detta med katters teckning och färg och nu känns det som om jag fått klarhet!
tack för bra info!

http://cutenoverload.blogspot.com

Emelie

30 juni 2011 21:26

Kul att du hade nytta av min text!

 
Johanna

Johanna

16 juli 2012 19:39

Tack!
Vilken informativ och lättförståerlig förklaring! =)
Jag får i augusti hem en liten padda och en röd hona. (inte rasrena nånstans) men vid EVENTUELLA ungar i framtiden så är det så spännande att plugga på lite hur genetiken fungerar.
Har stenkoll på hästarnas färger och dess genetik (islandshästarna har ju en del o välja på), men nollkoll på katterna. Tack!

http://blogg.bastic.se

Emelie

17 juli 2012 00:38

Lycka till med dina nya små kissar! Men jag rekommenderar dig att kastrera dem båda vid 6 månaders ålder och inte avla på dem. Det finns tusentals hemlösa katter i Sverige som söker nya hem.

 
Ingen bild

Evelina

29 juni 2014 22:39

Hej! Ser att många andra frågat dig angående färger på kommande kattkull, jag har läst massvis men kommer ändå fram till något så hoppas att du kan hjälpa mig. Pappan till ungarna är grå och hans far var samma färg, men mor var grå/vit bicolour. Mamman till ungarna är colourpoint choklad (vit resterande av kroppen), hennes mor var i samma färg som henne och hennes far även han colourpoint fast grå. Vet inte hur stor roll tidigare generationer spelar, men tänkte att jag skriver det ändå :p

Tack på förhand!

Mvh, Evelina

Emelie

30 juli 2014 17:15

Hej Evelina! Läs svaret i dagens blogginlägg!

 
Ingen bild

Tomas

25 november 2014 19:16

Hej! Gör ett försök att ställa en fråga om möjligt färgutfall på en möjlig parning... Har en maine coon hona som är ns23 (svartsilvertigre') och funderar para henne med en hane som är n09 (svart med vitt - lite vitt men ändå...). Vad kan jag tänka mig få för färger på kattungarna?

Emelie

26 november 2014 10:51

Hej Tomas!

Det du säkert kan få i den kullen är brunsilvertigré och svartsilvertigré med eller utan vitt.

Om någon av honans föräldrar är non-agouti, till exempel svarta, så kan kattungarna även blir svarta eller svartsmoke med eller utan vitt. Även om varken morfar eller mormor är non-agouti så kan din hona vara bärare, och då kan det dyka upp solida ungar.

Om både någon av farföräldrarna och någon av morföräldrarna var diluterade (blå eller creme) så kan ungarna bli någon variant av blå.

/Emelie

 
Ingen bild

Emelie I

31 juli 2016 15:19

Hej. Jag undrar vad ungarna får för färg om man parar
Norsk skogkatt
Honan är ns (svartsmoke)
Och pappan D 03 23 (rödtigré-bicolour)

Emelie

3 augusti 2016 19:36

Hej!

Vilka färger det blir beror på om pappan är bärare av non-agouti eller inte. Om någon av hans föräldrar är non-agouti så vet man säkert att han är bärare.

Är han inte bärare så blir hankattungarna brunmönstrade eller svartsilvermönstrade med eller utan vitt. Är han bärare kan de även bli svarta eller svartsmoke med eller utan vitt.

Är han inte bärare så blir honkattungarna svartsköldpaddsmönstrade med eller utan silver och vitt. Är han bärare kan de även bli svartsköldpadd utan mönster eller smokesköldpaddor.

 
Ingen bild

Lisa

19 augusti 2016 20:35

Hej om jag har en grå tigrerad hane och svart hona vilken färg kan jag förvänta mig?

Emelie

20 augusti 2016 15:58

Jag utgår från att din ena katt är blåtigre, eftersom du skriver gråtigrerad. Mest sannolikt blir alla kattungar bruntigre eller brunspotted. Om den tigrerade bär på non-agouti så kan kattungarna bli svarta. Om den svarta dessutom bär på dilution kan kattungarna bli blå eller blåmönstrade.

 
Ingen bild

Ella

29 november 2016 23:10

Hej.
Har en hel blå hane och honan är helt vit.
Dom fick en kull på 3 st där två är svarta och en är grå randig.
Trodde alla skulle bli en variant av grå ? 😊
Hur blev det så ?

Emelie

30 november 2016 12:31

Din hona är vit, vilket betyder att hon "under det vita" har en annan färg, som vi inte kan se. Utifrån det du skriver är det troligt att hon genetiskt sett är brunmönstrad och bärare av non-agouti, men inte av dilution. Med den genetiken är det logiskt att två av ungarna blir svarta och en blir brunmönstrad. Din hona kan även ge helvita ungar, då det anlaget är dominant.

 
Ingen bild

Josefin

5 maj 2017 23:33

Hej,
Jag har parat min hona n24 med en hane ds22. Nu är fem fina små missar födda i olika färger. Otroligt fina. Tre tjejer, sköldpaddor och två killar. Jag tycker dock att det är svårt att bestämma färgerna.:) Ena honan är ganska ljus och jag är ganska säker på att hon är fs 24, kanske med vitt. Den andra honan kallar jag för choklad, för hon är chokladfärgad f22. Eller ska jag sätta ett s på henne också? Hon har en ganska svart fläck på sidan annars ljusbrun eller vit underpäls. Den tredje är mörkast av honorna, har också en ganska ljus underpäls, men inte alls så chokladfärgad som den förra. Killarna lutar åt ns22 och n24 eller ns24. Jag undrar om du kan hjälpa mig sätta färgerna om jag skickar över lite bilder?
Glada hälsningar,
Josefin

Emelie

6 maj 2017 00:21

Hej Josefin! Skicka gärna bilder på kattungarna så kan jag hjälpa dig. Min mailadress är saga_emelie@hotmail.com

 
Ann Gedda

Ann Gedda

27 augusti 2017 15:52

Hej
Har en fråga visst är det så att vita nosar på katter inte kan bli svarta ju äldre dem blir och likadant tvärtom ?? Sitter på FB i diskution om detta då en människas katt försvann vid 6 mån ålder och nu kom en annan katt dit 1,5 år senare men med annan nosfärg och folk säger att de är hennes katt...
Vilket ja säger är omöjligt då jag bestämt inte tror att de kan ändra färg så markant visst lite överföras vet och tror ja dem kan bli men inte vit till svart eller tvärtom..

Mycket intressant läsning om färg kombo annars tack för bra förklaring 😊

http://Har inte tillgång till den just nu

Emelie

29 augusti 2017 15:47

Hej Ann!

Nej, en katts nosfärg kqan inte ändras om det inte är så att nosen blivit skadad på något sätt eller katten har fått någon ovanlig hudsjukdom.

Samtidigt är det ju bra att den nya katten som tidigare var hemlös har fått ett hem.

Jag rekommenderar alla kattägare att, kastrera, chipmärka och registrera sina katter så tidigt som möjligt. Det underlättar för katterna att hamna hos rätt ägare om de kommer bort.

 
Ingen bild

Linn

3 januari 2018 21:49

Hej Emelie
Jag undrar om en katt med mask kan ha annan ögonfärg än blå? Finns det fler anlag än cs (siames) som kan ge mask?

Emelie

11 juni 2018 01:02

Ja det finns ett annat maskningsanlag som heter cb, och det är den maskningen som alla burmakatter har. Burmakatter har gula ögon. En katt kan även ha en kombination av cs och cb. Då kallas maskfärgen tonkanes och ögonen brukar bli blågröna.

 
Ingen bild

Elicia

13 november 2019 12:59

Hej. Hur kommer det sig att honkatten blir skölppadsfärgad och inte svart som är dominant över röd??

Emelie

23 maj 2020 14:58

Svart är inte dominant över rött.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emelie - 15 december 2017 19:04


Nu har Filip och Felicia flyttat och allt är som vanligt igen här hemma. Elton och Cornelia tycker nog det är rätt skönt att vara ensamma katter igen, men för mig känns det lite tomt och jag kan inte låta bli att tänka att jag kanske skulle vilja bli...

Av Emelie - 13 december 2017 08:29

Ett av de största djurskyddsproblemen i Sverige är det stora antalet hemlösa katter som fryser och svälter, en situation som är helt ovärdig ett civiliserat samhälle. Vi har alltså för många katter och för få människor som vill ta hand om democh ge d...

Av Emelie - 9 december 2017 15:57


Felicia och Filip får nu vara tillsammans med våra egna katter i lägenheten, vilken funkar riktigt bra. Felicia har gjort jättestora framsteg och man märker att hon mår mycket bättre än innan, för hon har börjat leka lite med Filip och de sover ofta ...

Av Emelie - 4 december 2017 19:25

Idag har sötnosarna Freddi och Frei flyttat hem till A och W, och jag önskar den stort lycka till båda två! Det är alltid sorgligt när katter flyttar, men det känns tryggt att de kommer att få det bra i sitt nya hem. ...

Av Emelie - 30 november 2017 17:00

Nu har vi varit hos veterinären och det har visat sig under operationen att stackars Felicia har en inflammation i tarmen, så hon måste äta dietfoder. Vi vet ännu inte hur stor chansen är att hon blir helt återställd. Först misstänkte veterinären sju...

Vem är jag?

Var med och rösta!

Hur brukar du göra med katten/katterna när du reser på semester?
 Jag tar oftast med mig katten
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor kvar i mitt hem)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katten bor kvar)
 Jag låter oftast en granne/vän/släkting ta hand om katten (katten bor hos kattvakten)
 Jag brukar oftast betala någon en skälig summa pengar för att ta hand om katten (katt hos kattvakt)
 Jag lämnar oftast in katten på ett kattpensionat

Kattkurser jag gått

   

        

     

Här kan du ställa frågor!

166 besvarade frågor

Emmisibirier tidigare år!

Sök något i min blogg!

Saker jag skriver om!

Bloggkalender!

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5 6
7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Augusti 2008 >>>

Mina senaste inlägg!

Tidigare inlägg!

Massor av länkar!

Antal bloggläsare!

Skriv i min gästbok!

RSS-format!

Feedit

Happy Cat Kaoani

Bloggplatsen


Skapa flashcards