Alla inlägg under januari 2009
Tack för din värmande kommentar! Jag vill inte berätta på bloggen vem den här hankatten är så länge jag inte har bestämt mig. Jag är ju så velig.... Men om du mailar mig på saga_emelie@hotmail.com så kan jag berätta!
Ja Margita, det är den där hanen jag har funderat på ett tag. Men nu blir jag osäker, för jag har aldrig haft en fertil hane hemma. Många saker att tänka på....
Här: de sista kullbilderna.
Idag kommer Beatas matte och hämtar henne. Jag är tacksam för att en kattunge fick stanna en extra dag, både för vår och för Lisens skull.
Nu har tre kissar flyttat. Det kändes bra och sorgligt på samma gång. Och så fick jag precis ett mail från Mr Perfects uppfödare om att han fortfarande är ledig. Tror ni jag blir sugen att köpa honom! JA!!!! Vill ha! Vill att han ska flytta hit nu. Han råkar dessutom vara en av mina favoritfärger och ha en mycket spännande stamtavla, så vad ska jag göra? Övertala H! Ska prova med ekonomiska argument..... ;-) Typ: "vi kan låna ut honom till andra uppfödare och få in pengar" etc.
Men mitt eget argument är att det kommer att bli så söta kattungar! Och han själv är söt som socker. Och socker är förresten just det som jag har lovat mig själv att sluta äta.... ;-) Berättar mer om det senare....
Både Billie och Bonnie kan faktiskt tänka sig att äta lite burkmat - om den blandas med en rå äggula!
Du är väldigt bra på att vara uppmuntrande! Tack!
För det första är det förstås bra om man kan ägna lite extra tid åt kattungen i början. Det har man igen sen. Det första du kan göra är att sätta kattungen i sandlådan, så att den vet vart den ska gå om den behöver göra sina behov. Observera hur katten beter sig när den först kommer hem till dig. Verkar den rädd eller trygg? Låt kissen nosa på din hand om den vill. Var försiktig och undvik plötsliga rörelser eller höga ljud. Kolla att katten går på lådan, äter och dricker det första dygnet.
Låt kattungen upptäcka ditt hem på egen hand. Men kanske inte hela hemmet på en gång. Det kan vara bra att den får börja att bekanta sig med ett rum först, där man ställer sandlådan, mat och vatten (men kom ihåg att ha ett ordentligt avstånd mellan sandlåda och mat/vatten). Det här med att avgränsa hemmet är extra viktigt om familjen har andra djur. Då är det bra om kattungen inte behöver konfronteras med dessa på en gång, utan kanske först efter några dagar.
Om katten kommer fram till dig självmant, så beröm den och låt den sedan gå när den själv vill. Då känner den sig trygg. Så småningom kan du prova att klappa och lyfta upp katten, men var uppmärksam på hur den reagerar och håll inte fast den mot sin vilja så här i början. Träna på att samspela med katten och läsa av dess kroppspråk. Låt inte heller barnen kasta sig över katten på en gång, utan lär dem att klappa försiktigt. Att ta fram en leksak och leka med sin nya familjemedlem är ett väldigt bra sätt att lära känna varandra. När katten sover är det bra om den får vara ifred.
Vänj katten direkt vid de regler som finns i ditt hem. Om kattungen gör något som den inte får, till exempel klöser på soffan, så säg "nej" och flytta den till den plats där den får vara, till exempel klösträdet. Flytta kattungen gång på gång om det behövs eller avled intresset till något annat. Vänj kissen tidigt vid saker som är bra för katter att kunna: få klorna klippta, bada, gå i koppel, bli borstad, åka bil.
Om katten är mycket skygg eller rädd så kan man behöva vänja den vid att vara med människor. Då kan man till exempel låta bli att mata den på ett tag och sedan hålla fram en matbit. Prova att steg för steg vänja katten vid dig genom att låta matbiten komma allt närmare dig.
Håll i er nu, för nu ska jag skriva min sanna mening om det svenska utbildningssystemet. Vi har den här situationen:
Trots all denna galenskap, så finns det ljusglimtar i mörkret:
Så här tycker jag att man ska göra i framtiden:
1. Använd statistik över hur arbetsmarknaden ser ut inom olika yrkesområden, och hur den kommer att se ut i framtiden. Jämför med hur många arbetslösa det finns inom olika yrken. Utifrån denna prognos, räkna ut hur många man behöver utbilda inom olika yrkesområden.
2. Anpassa utbildningsplatserna både inom gymnasiet, folkhögskolor och högskolor till de områden där jobben finns. Låt inte gymnasiefriskolorna starta ytterligare medieutbildningar eller samhällsprogram utan att först ha kollat att dessa behövs på arbetsmarknaden.
3. Tillåt inte gymnasieskolor och högskolor att ta in elever som har så usla betyg att de saknar förutsättningar att klara av utbildningen. Varför skriver jag detta? Jo, för att många utbildningsanordnare tar in dessa undermeriterade elever bara för att för att få mer elevpengar, vilket orsakar kaos på många skolor när eleverna blir frustrerade och inte klarar av sina studier.
4. Tillåt inte lärare att sätta betyg hur som helst. Detta är ett stort problem på gymnasiet. Trots att vi idag har ett system med nationella prov, så behöver lärarna inte följa det provresultatet vid betygsättningen. Resultatet: En betygsinflation utan dess like. Lärare har mist sin integritet och sätter för höga betyg för att hålla eleverna nöjda och för att inte förlora jobbet. Jag tycker att det borde vara utomstående examinatorer som sätter betygen på gymnasiet, för då kommer de att bli mer rättvisa än idag.
En gymnasielärare kan idag sätta MVG på alla sina elever om han eller hon vill. "Alla" blir då nöjda: eleverna, föräldrarna, skolledningen. Men är det ett sådant samhälle vi vill ha? Vill vi att eleverna ska lära sig att de kan få högsta betyg fast deras insatser ligger långt under denna nivå? Att de kan få vad de vill ha utan att behöva anstränga sig? Så ser verkligheten på många skolor ut idag.
5. Tillåt inte studenter att ta studielån om de inte läser en yrkesutbildning som kan leda till jobb. Jag tror att väldigt många idag ångrar att de under flera år tog studielån för att läsa något som de var intresserade av som konstvetenskap, litteraturvetenskap eller holländska för att sedan upptäcka att de utbildats rakt ut i arbetslösheten. Hur många svenska sjukvårdsbiträden har idag en fil mag i idéhistoria? Många fler än du tror! Vilket slöseri!
6. Tillåt inte människofientliga arbetsplatser! Kräv av arbetsgivare att de ska hålla en lägstanivå när det gäller arbetsmiljö. Verkligheten idag ser ut så här: Alldeles för många arbetsgivare utnyttjar sina anställda. De förväntas jobba massor och de kanske inte ens får en anständig lön. När de anställda sedan får fysiska eller psykiska arbetsskador, så lämnar arbetsgivaren glatt över personen till samhället, som då får betala för personens uppehälle, kanske under resten av livet. Jag säger inte att det är fel av samhället att betala, det tycker jag att samhället ska göra, jag säger att det är fel att arbetsgivare får ställa så höga krav på sina anställda att de förr eller senare klappar ihop, alternativt utvecklas till smilande jasägare som säger en sak men gör en annan. Fram för arbetsgivare som inger respekt och som inte har pengar som sitt viktigaste mål! Tacka vet jag arbetsgivare som behandlar sina anställda som människor!
7. När det gäller forskning, så kan man inte räkna med att Sverige kan vara långt framme inom alla områden. Man får helt enkelt välja ut några områden att satsa på. Ett hett tips från mig är att satsa på hållbar utveckling och nya energikällor!
8. Sedan behöver man förstås ta vara på all den kunskap som finns idag, och inte bara lägga ner alla "icke-lönsamma" utbildningar. Mitt tips är att ämnen som språk, samhällsvetenskap och humaniora får utgöra delar av eller valbara kurser inom yrkesutbildningarna. Alla människor behöver allmänbildning! Dessutom kan man satsa på kvällskurser och distansutbildningar för elever som jobbar samtidigt som de pluggar. Om man gör om de teoretiska utbildningarna så att de även omfattar praktiska moment och övningar, så kommer de att bli mer användbara för den framtida arbetskraften.
9. Slopa alla ämnen på gymnasiet, folkhögskolor och högskolor som bara finns med för att locka elever. Varför ska skattebetalarnas pengar användas till att eleverna ska ta körkort, rida på hästar, åka skateboard eller spela innebandy?
Om dessa utbildningar finns till för att människor ska rehabiliteras eller få tillbaka studiemotivationen så tycker jag att man ska kalla det vid dess rätta namn: vård/friskvård snarare än utbildning, och då ska pengarna tas från det kontot, tycker jag. Annars kan de ju faktiskt betala för utbildningen själva.
10. Samma sak med gymnasiets individuella program. Varför tvinga omotiverade elever att gå ännu fler år i skolan? Bättre då att de får jobba ett tag tills de eventuellt får lust att studera när de blir äldre. Då kan också de motiverade eleverna få ut mer av sin utbildning om de slipper bli störda av de som inte är motiverade.
Och om det individuella programmet finns bara för att hålla presumtivt kriminella ungdomar borta från gatorna så vore det bättre att kalla det något annat än utbildning, tycker jag. Varför inte kalla det "förebyggande kriminalvård"?
Katten på bilden heter Baltzar och är nog Lilla Los största favorit, fast han är inte så förtjust när hon håller fast honom och vill gosa, för då börjar han bitas för att komma loss. Baltzar blir nog en riktigt stor katt, eftersom han väger så mycket redan nu. Han har alltid varit den som folk lägger märke till, för han är ljusare än de andra i kullen. När jag öppnade balkongdörren för att kattungarna skulle få känna på snö, så var han först ut på ett mycket självsäkert sätt och gjorde fotspår i snön. Baltzar är den unge som är duktigast på att äta vanlig kattmat.
Kattungarna har känt på lukten att jag har haft strömming på upptining i kylskåpet, så de har uppvaktat mig så fort jag varit i köket. Jag har undvikit att ta fram den ett tag, för jag tycker det är lite äckligt med rå fisk. Men alldeles nyss öppnade jag den magiska kartongen och katterna var som galna! De formligen vräkte i sig fisk! :-) Men nu behöver vi inte köpa sånt på ett tag, för Lisen och Evora är inte så förtjusta i fisk. Då blir det burkmat som vanligt.
Besöket hos veterinären idag gick bra, och hela personalen var alldeles betagna i de små charmtrollen!
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | |||
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
|||
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | |||
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ||||
|